Motívumok zenében, táncban, rajzban
- Komplex tehetségfejlesztő élménypedagógia program -
Pályázatot nyújtottunk be az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által kiírt, Nemzeti Tehetség Program végrehajtásának 2017-2018. évi cselekvési programja alapján meghirdetett „a hazai és a határon túli művészeti tehetséggondozó programok támogatására” című kiíráshoz.
Egyesületünk a pályázati programot Motívumok zenében, táncban, rajzban - Komplex tehetségfejlesztő élménypedagógiai program című projekttel alkotta meg.
A megvalósító szakemberek által kidolgozott kritériumrendszer alapján olyan tanulók kerültek kiválasztásra, akik a rendezvény minden elemében aktívan részt tudtak venni, eddigi munkájuk megalapozta a sikeres pályázati program megvalósításának lehetőségét.
A program kezdetén 3 napos szakmai táborban vettek részt a diákok. A táborba meghívott előadók a program során nyomon követték a diákok fejlődését, szakmai, módszertani tanácsokkal látták el őket, otthoni gyakorlást segítő példatárat, dallamgyűjteményt állítottak össze. A tábor jó alkalmat teremtett a kapkodós-citera játékmódjának alapjait elsajátítani, valamint a moldvai népzene legelterjedtebb énekes és hangszeres zenei világának megismerésére is. A munkatervben a különböző tevékenységek egymást váltják. A program kezdetén valamennyi programelemet megismerhettek a diákok, majd oktatóink a diákok haladási tempójának és érdeklődésüknek figyelembe vételével az előre elkészült tematikán szükség szerint változtathassanak. A dunántúli tematika megszólaltatása több változatosságot, kihívást, élményt és motivációt jelentett a csoportnak. Így ennek megfelelően ezt a repertoárt bővítettük.
A tervezett egy napos kirándulásunk is sikeresen megvalósult: Tokajban, a város múzeumának kiállítását megtekintettük meg; és a város szüreti rendezvényén felléptek a diákok szüreti dalcsokorral, valamint hagyományőrző együttesek műsorát nézhettük a délután folyamán.
Az 1 napos Tokaji programunk elsősorban feltöltődést és közösségi élményt jelentett, a múzeumi kiállítás új ismeretekkel szolgált.
A zenei műhelyben tanultakat több alkalommal is bemutatták a diákok közönség előtt. Mind a tervezett koncert anyagok, mind pedig a gyermektáncházi muzsikáláshoz szükséges táncrendeket sikeresen megtanulták. A pályázati támogatásból vásárolt speciális hangszert, a kapkodós citerát, többféle formációban is használtuk. A tehetségterülettől eltérő foglalkozások is nagy sikernek örvendtek. A rajzmeditácó kellemes kikapcsolódást, tanulást, új tapasztalatokat és 3 diáknál új tehetség terület felfedezését is jelentette. Nagy hatással volt mindenkire, folyamatosan rajzoltak szabadidejükben, így a program zárásakor megrendezett kiállításhoz 80 képből válogattuk ki a paravánra felkerülő alkotásokat. A mediball szintén új felfedezés volt. Elsősorban az ellazulás, kikapcsolódás és stressz oldás hatásait tapasztaltuk meg. A mozdulatokban szerzett jártassággal, a mediball oktató-mester által mutatott gyakorlatok zenére történő szép kivitelezése is megvalósult.
A programban résztvevők rendszeres találkozása, együtt tanulása, számos közösségi élményt is adott, mely elsősorban a jó hangulat, a barátságok kialakulását, egymás közelebbi megismerését is eredményezte. A záró koncert után, spontán beszélgetések alakultak ki, majd a szülőkben és gyermekekben is megfogalmazódott az igény arra, hogy a nyár folyamán is legyenek találkozási, gyakorlási alkalmak, fellépések, valamint a megismert rajzmeditáció és mediball a jövőben is folytatódjon. Mindezek a program sikerességéről tanúskodnak.
A programban résztvevő diákok és szüleik hálásak, hogy részt vehettek ezeken a programokon, szívesen elevenítik fel az itt szerzett élményeket.